ANGKLUNG
Angklung
nyaéta alat musik tradisional Sunda nu dijieun tina awi, dimaénkeun ku cara
dieundeukkeun (awak buku awina neunggar sarigsig) sahingga ngahasilkeun sora nu
ngageter dina susunan nada 2, 3, nepi ka 4 dina unggal ukuranana, boh nu badag
atawa nu leutik. Laras (nada) nu dipaké angklung tradisional Sunda biasana
saléndro jeung pelog.
A. Sajarah
Dina
kasenian Sunda, nu migunakeun alat musik tina awi (bambu) di antarana angklung
jeung calung. Anapon awi nu sok dipaké nyieun ieu alat musik biasana tina awi
wulung (awi nu kelirna hideung) jeung awi temen (kelir bodas). Sada nu kaluar
tina angklung jeung calung asalna sarua, nyaéta tina solobong awi nu
ngelentrung lamun ditabeuh (diadu).
Angklung
geus dipikawanoh ku masarakat Sunda ti jaman karajaan Sunda, di antarana pikeun
ngagedurkeun sumanget dina pangperangan. Fungsi angklung pikeun ngahudang
sumanget ieu jadi sabab dicaramna ieu kasenian ku pamaréntah jajahan Hindia
Walanda.
Kasenian
angklung kiwari leuwih mekar deui, ku ayana unsur ibing luyu jeung
kapentinganana, misalna dina upacara ngarak paré kana leuit (ngampih paré,
nginebkeun) jeung dina mangsa mitembeyan melak paré (ngaseuk). Pon kitu deui
dina mangsa panén jeung sérén taun, nu ilaharna aya acara arak-arakan nu kadang
dibarengan ogé ku réngkong jeung dongdang.
B. Rupa-rupa angklung
1. Angklung Kanékés
Di
wewengkon Kanékés, angklung utamana dipaké patali jeung upacara-upacara
tatanén, lalin keur hiburan. Angklung dipaké nalika melak paré di huma jeung
ngubaran paré (tilu bulan sanggeus dipelak). Sanggeus dipaké, angklung disimpen
dina upacara musungkeun angklung. Pikeun tujuan hiburan, angklung ilaharna
dipidangkeun nalika caang bulan jeung teu hujan. Ieu hiburan téh digelar di
buruan bari nembang.
2. Angklung Dogdog Lojor
Kasenian
Dogdog Lojor ayana di masarakat Kasepuhan Pancer Pangawinan atawa masarakat
adat Banten Kidul nu sumebar di sabudeureun Gunung Halimun. Najan kasenian ieu
ngaranna dogdog lojor, luyu jeung salasahiji alat musikna, ieu kasenian
dilengkepan ogé ku angklung, sabab patali jeung upacara adat paré. Unggal geus
panén, masarakat ngayakeun acara Sérén Taun di puseur kampung adat (imah
kokolot) anu biasana pindah-pindah luyu jeung paréntah tina wangsit.
Tradisi
ngamulyakeun paré di ieu masarakat masih terus lumangsung, kusabab masarakatna
masih pengkuh kana adat baheula. Dumasar pitutur turun-tumurun, ieu masarakat
adat ngaku salaku turunan para prajurit karaton Pajajaran barisan Pangawinan
(prajurit nu marawa tumbak). Najan kitu, masarakat kasepuhan ieu geus lila
ngagem Islam sarta narima kana modérenisasi. Luyu jeung kamekaran ieu, Dogdog
Lojor ogé kadang sok midang dina acara nyunatan, ngawinkeun, sarta karaméan
lianna.
Kasenian
Dogdog Lojor dimaénkeun ku genep urang nu nyepeng alat musikna séwang-séwangan,
nyaéta dua dogdog lojor jeung opat angklung gedé, nu masing-masing boga ngaran:
gonggong, panémbal, kingking, jeung inclok (noron ti nu pangbadagna).
Upami
di Sukabumi kasohorna Dogdog loyor pangrojong dina acara panen.
3. Angklung Gubrag
Angklung
gubrag ayana di kampung Cipining, kecamatan Cigudeg, Bogor. Ieu angklung umurna
geus kolot, dipaké dina upacara melak, ngunjal, jeung ngadiukkeun paré ka
leuit. Dumasar carita turun-tumurun, ieu angklung téh mimiti aya dina hiji
mangsa paceklik.
4. Angklung Badéng
Badéng
téh mangrupakeun kasenian nu asalna ti Sanding, Malangbong, Garut. Bentuk
kasenian angklung ieu dipaké pikeun kapentingan da'wah Islam, kira abad ka-16
atau 17. Harita, Arpaén jeung Nursaen (dua warga Sanding), diajar Islam ka
Demak. Samulangna ti Demak, aranjeunna nyumebarkeun ajaran Islam ka masarakat
Sanding hususna migunakeun kasenian badéng.
Angklung
nu dipaké dina pintonan badéng aya salapan: angklung roél dua, angklung kecer
hiji, angklung indung jeung bapa opat, jeung dua angklung anak anu dibarengan
ku dogdog dua, terebang atawa gembyung dua, jeung kecrék hiji. Rumpaka
tembangna maké basa Sunda nu euyeub ku istilah basa Arab, nu kadieunakeun ogé
ditambah ku basa Indonésia. Eusi rumpakana taya lian ti ajén -inajén Islam
jeung pitutur. Pidangan ieu kasenian kadang ogé dibarengan ku debus nu
mintonkeun élmu-élmu kawedukan.
5. Angklung Buncis
Buncis
téh seni pintonan nu watekna hiburan, nu utamana kawentar di wewengkon Baros
(Arjasari, Bandung). Ngawitanna buncis dianggo dina acara katanian anu aya
hubunganna sareung pare. Tapi ayeuna buncis dianggo kange hiburan, kusabab
ayana parubahan pola pikir masyarakat anu mulai kirang memperhatikeun kana hal
kapercayaan kapungkur. Tahun 1940-an dianggo pikeun beresna fungsi ritual
buncis kana panghormatan pare, saat eta buncis barubah janten seni patunujkan
pikeun hiburan. Mulai tiharita wadah-wadah kange nyimpeun pare (leuit, lumbung)
mulai leungit ti imah-imah panduduk, digentos ku wadah-wadah karung anu leuwih
praktis, jeung gampil dibawa kamana-mana. Pare ayeunalobaanu langsung dijual,
teu disimpeun di lumbung. Ku sabab kitu kasenian buncis anu tadina digunakeun
pikeun acara-acara ngunjal/mawa pare teu diayakeun deui.
6.
Angklung Padaeng
Dina
kamekaran angklung, kreativitas Daeng Soetigna ti saprak taun 1930-an ogé
parantos masihan warna-warna énggal pikeun seni pintonan, utamina dina
ngembangkeun angklung. Kreativitas anu dilakukeun ku Daéng nyaéta nambahan
skala alat musik angklung tradisional, anu saméméhna dominan ku tangga nada
salendro ditambah ku angklung kalayan nada diatonis (7 nada). Dina tahap
salajengna, Daeng ngarobih angklung diatonis, anu ngan ukur tujuh nada ku
nambihan sababaraha nada sisipan sahingga skala angklung anu hasil janten
diatonis kromatis (12 nada). Salian ti nambihan tangga nada diatonis-kromatis
kana angklung, Daeng ogé ngadamel modifikasi ku ngabentuk sakumpulan alat musik
angklung pikeun orkestra atanapi ensembel musik angklung pikeun tujuan maén
babarengan.
Angklung tujuh nada katelahna angklung sarinande, istilah pikeun angklung Padaeng anu ngan ukur nganggo nada dasar C tanpa nada kromatik. Aya dua unit angklung sarinande, nyaéta unit angklung alit anu diwangun ku 8 angklung (ti nada do handap dugi ka nada do luhur) sareng sarinande plus nu diwangun ku 13 angklung (ti nada sol handap dugi ka nada mi luhur). Angklung eta terus dirobih deui ku Daeng dumasar kana bentuk musik sareng fungsina. Hasil modifikasi ieu dibagi deui kana sababaraha kelompok, nyaéta angklung melodi, angklung bas, angklung kord, sareng angklung akompanimen. Dina maénkeun angklung Padaéng, sahenteuna aya tilu téhnik dasar anu bisa digunakeun, nyaéta ngageter (kurulung), nyentak (ngetok), sareng ngageter bari ku nahan salah sahiji tabung sora (tengkep).
No comments:
New comments are not allowed.